هفت کشور

Seven Countries

پس از پدید آمدن تارنمای خردگان، بسیاری از نوشتارهای این تارنگار به خردگان واگذار شد

آریو برزن Ariobarzan
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ تیر ۱۳٩۱


ادامه مطلب...
comment نظرات ( )
«انسان بالدار» از پاسارگاد پرواز می‌کند
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ٢:٢٥ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ تیر ۱۳٩۱

یک دوست‌دار میراث فرهنگی از محو شدن نقش سنگ‌نگاره‌ی «انسان بالدار» در محوطه‌ی جهانی پاسارگاد اظهار نگرانی کرد.

سیاوش آریا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که هفته‌ی گذشته از محوطه‌ی پاسارگاد و نقش‌برجسته‌ی انسان بالدار دیدن کرده است، بیان کرد: متأسفانه نقش‌برجسته‌ی انسان بالدار به‌تدریج در حال از بین رفتن و محو شدن است به‌طوری که حتا از نزدیک هم نمی‌توان اجزای آن را به‌درستی دید و توصیف کرد. همچنین در سمت چپ تصویر و کنار بال‌ها، سوارخ‌هایی که از قبل وجود داشت، بزرگ‌تر و نمایان‌تر شده‌اند و در فصل زمستان و زمان بارندگی‌ با یخ‌زدگی،‌ فشار و ترک بیشتری در آن ایجاد می‌شود.


ادامه مطلب...
comment نظرات ( )
غیاث آبادی و مصادره اسناد تاریخی
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ۸:۳۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ تیر ۱۳٩۱

آقای رضا مرادی غیاث آبادی مدعی شده اند که گزنفون مواردی مانند «دنبال کردن هموطنان مادی»، «تصاحب زنان»، «قتل عام شهرها» و... را به کوروش بزرگ نسبت داده است. اما جالب است که آقای غیاث آبادی مواردی کاملا خلاف آنچه که در کوروش نامه گزنفون نوشته شده است را ادعا کردند. در این موضوع قبل از آنکه دفاع از کوروش لازم باشد، دفاع از مورخ و فیلسوف محترمی مانند گزنفون، لازم است.

آقای غیاث آبادی یا مطالب نوشته شده در کوروش نامه گزنفون را خوب مطالعه نکردند و یا از روی غرض ورزی اینچنین مطالبی را نوشته اند. در ادامه به بررسی موارد گفته شده توسط غیاث آبادی می پردازیم.


 ادامه را بخوانید:

غیاث آبادی و مصادره اسناد تاریخی


comment نظرات ( )
پیشدادیان و تاریخ
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٥ تیر ۱۳٩۱

| نویسنده: مجید خالقیان | واپسین به روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ |


یکی از دورانی که شاهنامه از آن سخن به میان می‌آورد دوره پیشدادیان است. شاهنامه سلسله پیشدادی را اولین فرمانروایی ایران معرفی و داستان‌های دلکش فراوانی از این دوره نقل می‌کند. در اوستا هم نام پادشاهان این سلسله آمده و از پادشاهان نیک‌سیرت آنان به نیکی یاد شده است. درباره اینکه آیا چنین سلسله‌ای به این کیفیت وجود داشته یا خیر نظرات زیادی مطرح است. مطمئنا پیشینه زندگی در فلات ایران به ۳۰۰۰ سال محدود نمی‌شود و آثار باستانی از هزاره هفتم قبل از میلاد و حتی بیش تر از آن در این سرزمین یافت شده است. چنین می‌نماید که یاد و خاطره دوران کهن زندگی در فلات ایران را باید در پیشدادیان جستجو کنیم به طوری که پیشدادیان صرفا یادگاری از یک شخص ویژه نیستند بلکه نماد یک دوره تاریخی می‌باشند.


ادامه مطلب...
comment نظرات ( )
کشف جدید در کاوش آبراهه‌های تخت جمشید
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ۱:٢۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۱ تیر ۱۳٩۱

کشف جدید در کاوش آبراهه‌های تخت جمشید

ادامه مطلب...


comment نظرات ( )
نشان های ماندگار در ایران
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ٢:۳٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٩ تیر ۱۳٩۱


 ادامه را بخوانید:

نشان های ماندگار در ایران


comment نظرات ( )
بررسی همسر کوروش بزرگ
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ۱٠:٢٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٥ تیر ۱۳٩۱

یکی از موضوعاتی که درباره کوروش بزرگ مطرح است؛ وضعیت همسر او می باشد. گفته ها و روایات زیادی درباره همسر کوروش می شنویم. شاید دو نظر را بیشتر درباره کوروش می شنویم؛ عده ای معتقدند که وی تنها یک همسر داشته است و عده ای معتقدند که وی با خاله اش ازدواج کرده است.

شاید این گستردگی نظرات درباره ی کوروش به دلیل روایات گوناگون درباره همسر او باشد. به هر حال باید گفت اطلاعات دقیقی درباره ی همسر کوروش وجود ندارد و موضوع ازدواج کورش با خاله اش یک امر ساختگی است که در هیچ منبع تاریخی چنین چیزی بیان نشده است. تنها چیزی که می توان گفت آن است که برخی از منابع درباره تک همسر بودن کوروش اشتراک نظر دارند. در ادامه به بررسی همسر با استناد به منابع می پردازیم.


ادامه مطلب...
comment نظرات ( )
ابوریحان بیرونی Biruni
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ۱:٠٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩۱


ادامه مطلب...
comment نظرات ( )
نگاهی به نژاد آریایی
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ٢:٢٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳٩۱

درباره زندگی نخستین ایرانیان، تا کنون پژوهش های زیادی انجام گرفته است و نظریه ها و گفته های زیادی در این باره مطرح شده است.

همانطور که آگاه هستید؛ محققان، ایرانیان امروز را بازمانده های آریاها می دانند. بسیار مشهور است که آریاها از اقوام مهاجر به فلات ایران بودند و درباره ی خواستگاه اصلی آنها هزاران نظر و عقیده وجود دارد. از آنجایی که زندگانی نخستین آریاها به دوره پیش از تاریخ بر می گردد و به طور کلی درباره این دوره اطلاعات کامل و دقیقی در دسترس نیست، پژوهشگرانِ حوزه تاریخ، هنوز به اتفاق نظر درباره چگونگی مهاجرت آنها نرسیده اند و باید پذیرفت که این موضوع با توجه به داده های تاریخی هنوز هم مبهم و رمز آلود است.

اما جدا از پژوهش های تاریخی، شاید پژوهش های ژنتیکی بتوانند آگاهی درست تر و معتبر تری را در اختیار ما بگذارند. خوشبختانه پژوهش های ارزشمندی در این باره صورت گرفته است که هم وضعیت ژنتیکی امروز ایرانیان و هم گذشته آنها را نشان می دهند.

با قرار دادن این پژوهش های ژنتیکی در کنار پژوهش های تاریخی، شاید حقایقی درباره زندگی مردمان فلات ایران در اختیار ما قرار گیرد. به نظر می رسد بر خلاف آنچه که جا افتاده است، حضور آریاها در فلات ایران مربوط به هزاره های دوم و سوم پیش از میلاد نیست بلکه آریاها حداقل از ده هزار سال قبل در فلات ایران ساکن بودند.


 ادامه را بخوانید:

نگاهی به نژاد آریایی


comment نظرات ( )
جشن نیلوفر
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ۸:۳۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۸ تیر ۱۳٩۱

ایرانیان باستان نیلوفر را بسیار گرامی می داشتند. همانطور که از آثار باستانی بدست آمده از تمدن با شکوه ایران باستان از جمله تخت جمشید، به این نماد زیبا بسیار بر می خوریم.

نیلوفر می تواند نماد خلوص و پاکی باشد چرا که در میان گند زار ها و نا پاکی ها، بسیار پاک و زیبا رشد می کند و  جالب آنکه با این رشد شگفت انگیز اطراف خود را نیز زیبا می کند. بدون شک کاوه ها و آرش ها و کوروش ها هم در طول تاریخ این سرزمین، چنین کردند.

خرداد روز(روز ششم) از تیرماه، جشنی است به نام «نیلوفر» و شاید به مناسبت شکوفا شدن گل های نیلوفر در آغازین روزهای تابستان باشد.



ادامه مطلب...
comment نظرات ( )
جشن آب پاشونک
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ٤:٥٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٥ تیر ۱۳٩۱

جشن بسیار با مزه ای در میان نیاکان ما رایج بوده است.

در این روز مردم به دلیل یاد بود یک روز به خصوصی به یکدیگر آب می پاشیدند و اینگونه شادی خود را ابراز می کردند.

درباره ی فلسفه ی این روز شاید بتوان به روایت زیر اطمینان کرد :

در زمان فیروز جد انوشیروان چند سالی باران نیامد و مردم در خشک سالی بودند. فیروز به آتشکده ی پارس رفت و دعا کرد در این روز باران زیاد آمد، از آن روز به بعد در میان ایرانیان رسم بود که به یاد آمدن باران به هم آب می پاشیدند.

برخی از پژوهش گران معتقدند این روز در اول تیر ماه قرار داشته است.

ابوریحان بیرونی در مبحث مربوط به جشن تیرگان (۱۳ تیر ماه) از چنین رسمی یاد می کند. او پس از روایت داستانی از کیخسرو به رسم آب بازی در کنار دریای مازندران اشاره می کند:

چون کیخسرو از جنگ با افراسیاب برگشت در این روز به ناحیه ساوه عبور نمود و به کوهی که به ساوه مشرف است بالا رفت و تنها خود او بدون هیچ یک از لشگریان به چشمه ای وارد شد و فرشته را دید و فی الفور مدهوش شد.

ولی این کار با رسیدن بیژن پسر گودرز مصادف شد و قدری از آب چشمه بر روی کیخسرو ریخت و او را به سنگی تکیه داد و گفت ای پادشاه ماندیش و قریه لعین را در آنجا ساخته و نام آن را ماندیش گذاردند و کم کم تخفیف یافت و اندیش شد و رسم اغتسال و شست و شوی به این آب و دیگر آبهای عیون باقی و پایدار ماند از را تبرک و اهل آمل در این روز به دریای خزر می روند و همه روز را آب بازی می کنند.

باید توجه داشت که شخصیت کیخسرو در افسانه های ما شباهت عجیبی به کوروش بزرگ دارد.

برای دانش بیشتر بنگرید به: کوروش بزرگ در شاهنامه فردوسی

 

مطمئنا این روایت ها بی ارتباط با مراسم آب پاشونک نیست. شاید بتوان گفت آب پاشونک یکی از آیین های گرامی داشت جشن تیرگان هم بوده است. این احتمال وجود دارد که این جشن ها در میان برخی از اقوام به طور جدا برگزار می شده است و در میان برخی دیگر آب پاشونک یکی از آیین های تیرگان بوده است. همچنین بعید نیست که گذر ایام باعث ایجاد آمیختگی در روایت های مربوط به تیرگان و آب پاشونک شده باشد.


در هفتم مرداد ماه سال ١٣٩٠ چنین مراسمی در پارک آب و آتش تهران برگزار شد که با مخالفت شدید حکومتی همراه بود.


ادامه مطلب...
comment نظرات ( )
واپسین به روز رسانی

نوشتارهای ما را می دزدند و هیچ مرجعی پاسخ گو نیست

دزدهای فضای مجازی

کانال رسمی خردگان