loading
یادداشت: آیا قومی به نام فارس وجود دارد؟
تعداد نظرات: 11 سه‌شنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳٩٢ تاریخ یادداشت:

تعداد حروف مجاز: 1024

سعید ۱٢:٤٦ ‎ق.ظ - یکشنبه، ٢٥ امرداد ۱۳٩٤
درود
خود منم دچار این اشتباه فکری شده بودم.
منون از اطلاع رسانیتون
دکتر طاهره نصر ٢:۱٥ ‎ب.ظ - چهارشنبه، ٢٦ فروردین ۱۳٩٤
در راستای توجه به وجود قوم فارس در منابع زیر از قوم فارس نام برده شده است:
1- در کتاب «خاک پارس» تألیف دکتر منصور رستگار فسایی که از صاحبنظران به نام تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران و فارس هستند، در بخش اول که آیینه داران فارس نامگذاری شده است در صفحه 13 قوم پارس که معرب آن فارس گفته شده به صورت کامل توضیح داده شده است و از بعد تاریخی و ادبی این مبحث مورد بررسی قرار گرفته است. این بحث تا صفحه 46 ادامه دارد. اما تعریف کلی گفته شده است که در اصل نام یکی از اقوام جنوبی ایران است که مقر ایشان نیز «پارس» نام داشته است. بنابراین به نام «قوم» اشاره شده است.
2- در فارسنامه ابن بلخی نیز در بخش سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کتاب که در حقیقت موخره کتاب است، به احوال قبیله های کرد و شبانکاره و خلق و خوی مردم این دیار اشاره شده است.
3- در فارسنامه ناصری آمده است: چون میرزا حسن فسایی نقشه فارس را به ناصرالدین شاه تقدیم کرد در ماه ذی الحجه 1296 دستخطی از ناصرالدین شاه به عنوان حاجی معتمدالدوله فرهاد میرزا صادر شد که در آن خواسته شده بود که «مولف نقشه بزرگ مملکت فارس، ترتیب بلوکات و دهات و کوهها و
پاسخ: البته در ابتدای متن آوردیم: «بیایید به صورت امروزی به قضایا نگاه کنیم و موارد تاریخی را کنار بگذاریم. آیا با توجه به وضعیت اقوام گوناگون در ایران، قومی به نام «فارس» در ایران وجود دارد؟!» به نوعی مفهوم قوم فارس را در سنجش با دیگر اقوام نظیر کردها، عرب ها، ترکمن ها و... مورد بررسی قرار دادیم که از یک زندگی ایلاتی و قبیله ای می آیند و هنوز آن هویت را کمابیش نگه داشته اند.
مجید خالقیان - ٢٧/۱/۱۳٩٤ - ٦:٢۳ ‎ب.ظ
پاسخ: «خاک پارس» تألیف دکتر منصور رستگار فسایی»، کتابی تألیفی است که می تواند با نظریات مولف درآمیخته شده باشد! به هر حال به نظر می رسد اشارات بیشتر به قوم پارس در دوران پیش از هخامنشیان بر می گردد که مفهوم آن با فرضیات مهاجرت آریاها پیوند تنگاتنگ دارد! ممکن است در حدود 3000 هزار سال قبیله ای به نام پارس وجود داشته باشد، اما این نام بر روی یک ایالت در جنوب ایران قرار گرفت و سپس از روی اشتباه یونانیان کل حوزه فرهنگ و تمدن ایران را در بر گرفت. دیگر رویکرد قومی به آن وجود نداشت
مجید خالقیان - ٢٧/۱/۱۳٩٤ - ٦:٢٤ ‎ب.ظ
پاسخ: منبع دومی که اشاره کردید که فارسنامه ابن بلخی باشد مبهم است! مشخص نیست دقیقا شما چه منظوری داشتید از آوردن این بخش! طبیعی است که فارس نام یک ایالت و یک استان شده است، من رویکرد قومی به فارس در این متنی که شما آورده اید، ندیدم
مجید خالقیان - ٢٧/۱/۱۳٩٤ - ٦:۳۳ ‎ب.ظ
پاسخ: در منبع سوم هم هیچ اشاره ای به قوم فارس نیست!! همانطور که مشخص است از کلمات «نقشه فارس» استفاده شده است، طبیعتا یک قوم نقشه ندارد! بلکه یک ایالت یا یک استان است که نقشه دارد
مجید خالقیان - ٢٧/۱/۱۳٩٤ - ٦:۳٦ ‎ب.ظ
پاسخ: به هر حال مواردی که شما به آن اشاره کردید به نوعی باز هم اثبات می کند که نام فارس، در طول سالیات دراز نام یک ایالت بوده است و نه نام یک قوم. رویکرد قومی به نام فارس شاید حداقل بیش از 2000 هزار سال است که کنار رفته است. این درحالی است که بررسی قبیله پارس در حدود 3000 هزار سال کار بسیار دشواری است و اینکه ساختار آنها بیشتر قبیله ای بوده است یا شهرنشینی، جای بحث و گفتگو دارد. شاید بتوان پارس را نوعی هویت دانست و نه صرفا هویت یک قوم! واژه اصفهانی هم امروز یک هویت است اما اصفهانی ها زندگی قومی و قبیله ای نداشته اند.
مجید خالقیان - ٢٧/۱/۱۳٩٤ - ٦:٤٠ ‎ب.ظ
سید امیرحسین ٤:٥٠ ‎ب.ظ - دوشنبه، ٢٢ اردیبهشت ۱۳٩۳
سلام
از دید من دیگر اقوام اشتباه جواب پرسش رو می دن.
چرا وقتی از یک اردبیلی می پرسی کجایی هستی می گه ترکم.ما نپرسیدیم قومیتت چیه،فقط پرسیدیم کجایی هستی.ما تهرانی ها و هم نژاد های عزیزمون در سرتاسر حوزه ی فرهنگی ایران به پرسش جواب درست می دیم اینجوری می خواید مارو از هم جدا کنید و البته من یک ایرانی مسلمانم و اصلن و ابدن ناسیونالیسم نیستم.
مطلب کیانی زاد ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ - جمعه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٢
سلام

بسیار ممنونم ...

تا حالا اینگونه به این موضوع فکر نکرده بودم ...


با اجازه ی شما مطلب شما رو داخل وبلاگم قرار دادم...

http://www.motaleb.blogsky.com/1392/02/13/post-193/
پاسخ: سلام و سپاس گزارم از اینکه لطف کردید و چنین کاری کردیدگل
مجید خالقیان - ۱۳/٢/۱۳٩٢ - ٥:٤٢ ‎ب.ظ
لیندا ٩:٠٩ ‎ق.ظ - یکشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳٩٢
سلام.چه جالب تا حالا ب چنین چیزی فک نکرده بودم.
اگه امکانش هست،بیشتر درباره این موضوع نوشته بشه
گل
پاسخ: سلام. با یاری بزرگوارانی چون شما می تونیم کاری کنیم که بیشتر درباره این موضوع گفته بشه. سپاس گزارم
مجید خالقیان - ۱/٢/۱۳٩٢ - ۱٢:۳٧ ‎ب.ظ
علیرضا نورعلی ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ - جمعه، ۳٠ فروردین ۱۳٩٢
حالا سوالی که واسه من پیش اومده اینه که "پارس" درسته یا "فارس"؟
اینیکی به اونیکی تبدیل شده یا اونیکی به اینیکی؟
و چرا این تبدیل صورت گرفته؟
پاسخ: از کتیبه های باستانی چنین بر می آید که یک ایالت به نام پارس  یا نام هایی مانند آن در فلات ایران وجود داشته است. پادشاهان هخامنشی، «پارس» را به عنوان یکی از سرزمین هایی که در فرمان مستقیم آنها هست می شمارند. اما در منابع باختری کل تمدن منطقه میانه در آن اعصار را به صورت کلی پارس یا پرسیکا و یا نام هایی مانند آن نوشته اند. برای مثال در منابع یونانی با این وضعیت روبرو هستیم. لازم به ذکر است که به نظر می رسد چنین روندی در منابع ما درباره یونان وجود داشت. ایونیا فقط نام بخشی از آن تمدن بوده است و خود یونانی ها به تمدنشان تمدن هلنی و یا هلاس می گویند. به هر حال چنین می نماید که این نام «پارس» در منابع مهم باختری ماند و بعد از مدتی همین رویکرد در منابع عربی و اسلامی شاید با توجه ترجمه های متون باختری رواج پیدا کرد و به صورت فارس ظاهر شد. طبیعی است که به زبانی که در این تمدن تکلم می شد، فارسی می گفتند.
مجید خالقیان - ۳۱/۱/۱۳٩٢ - ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ
علیرضا افشاری ٩:۱٩ ‎ق.ظ - جمعه، ۳٠ فروردین ۱۳٩٢
سلام. درسته. حتا می‌توان به کسانی که روی قومیت تاکید می‌کنند گفت: اگر قوم ماد یا پارت هنوز وجود داشته باشند قوم پارس هم وجود دارد.
به نظر می‌رسد پس از شهرنشینی هویت شهری جایگزین هویت قومی شده است. حتا در سفرنامه‌نویسان خارجی دوران صفویه هم می‌بینیم که از مردمان آذربایجان با نام‌های تبریزی، ارموی و... یاد می‌کنند. ظاهرا برجسته شدن هویت‌های قومی سابقه‌ای کوتاه دارد و بیشتر خاستگاهی سیاسی.
شاهین جعفری ٤:۱۸ ‎ق.ظ - جمعه، ۳٠ فروردین ۱۳٩٢
جناب خالقیان یا توجه به اینکه بنده مدتی است عضو یکی از سایتهای  آذربایجانی هستم به این مشکل زیاد بر خوردم. متاسفانه این خرکت نوعی کار تبلیغاتیه و بیشتر مردم ما قبولش ندارند . من دوستان تورک زیادی پیدا کردم که به نوعی نظرشان همینه.
حسین ۱٢:٠٤ ‎ق.ظ - جمعه، ۳٠ فروردین ۱۳٩٢
dash majid salam.tahlil va tazakore jalebi bud behet khaste nabashid migam
حسن خطرناک ۱۱:٢۳ ‎ب.ظ - پنجشنبه، ٢٩ فروردین ۱۳٩٢
برادر خالقیان عزیز خسته نباشی.وبلاگت عالیه از این نظر که نظرات خودت رو شفاف بیان میکنی
کانون ایرانشناسی رو هم دریاب که فقط نشر افکار این کانون مقدس تو فضای مجازی دست خودتو میبوسه
ولی اگه خواستی  با موضوعیت کانون ایرانشناسی وبلاگ راه بندازی تمام نظرات رو به صورت دموکراتیک سهیم کن
دوستدار شما
یک دوست[اوغ]
پاسخ: سلام دوست من. سپاس گزارم از لطفت. البته بنده حقیر دیگه از دانشگاه دامغان دانش آموخته شدم و الان تهران هستم. به هر حال دوستان پویا در کانون هستند و مشغول به فعالیت می باشند. درباره وبلاگ هم باید بگم که این بحث بار ها مطرح شد و حتی در مقطعی قصد داشتیم سایت برای کانون درست کنیم اما به هر حال عملی نشد. انواع اقسام مشکلات از جمله مجوز گریبان گیر ما بود. اما وبلاگ نشریه نیلوفر ایرانی در فضای مجازی راه اندازی شد: http://persianl.persianblog.ir
مجید خالقیان - ۳٠/۱/۱۳٩٢ - ۱:۱۱ ‎ق.ظ
رها ۱۱:۱٤ ‎ق.ظ - پنجشنبه، ٢٩ فروردین ۱۳٩٢
سلام مجید جان
مثل همیشه عالی بود