هفت کشور

Seven Countries

پس از پدید آمدن تارنمای خردگان، بسیاری از نوشتارهای این تارنگار به خردگان واگذار شد

واپسین به روز رسانی
شاهزاده ایران Prince Of Persia
فرستنده : مجید خالقیان - ساعت ٥:٠۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸۸

بدون شک افسانه های ایرانی یکی از زیبا ترین افسانه های دنیا هستند. علاوه بر اینکه داستان های دلکش و زیبا در این افسانه ها وجود دارد انسان دوستی و زیبایی های اخلاقی در این افسانه ها به چشم می آید.

اما افسوس می خوریم که چرا بیگانه دارد از این  افسانه ها بهره می برد در صورتی که شاید مهم ترین هدفش کسب درآمد باشد و ما نمی توانیم چنین کار های قوی داشته باشیم تا افسانه ها را همانطور که بوده است با اهدافی که بزرگانی مانند فردوسی داشتند ارائه کنیم.


 Prince Of Persia


عنوانی که تبدیل به یک فیلم سینمایی هم شد اما اصل این موضوع از یک بازی کامپیوتری سرچشمه می گیرد که پیشینه طولانی دارد و شاید از اولین بازی های کامپیوتری بود که شهرت زیادی پیدا کرد. اولین نسخه  این بازی توسط Jordan Mechner در سال 1989ساخته شد.



اما این بازی، امروز شهرت خودش را مدیون بازی ساخته شده در سال 2003 توسط شرکت یوبی سافت است با عنوان Prince of Persia: The Sands of Time

همین عنوان برای فیلم شاهزاده ایران هم برگزیده شد.

اینکه داستان این بازی چیست بحث طولانی دارد که در این مجال نمی گنجد. این بازی با استقبال فوق العاده ای روبرو شد، با توجه به جذاب بودن بازی و البته داستان زیبای این بازی. اما مورد منفی که در این نسخه وجود داشت این بود که متأسفانه بیشتر از اینکه شخصیت ها ایرانی باشند عرب بودند، چه از لحاظ ظاهر اشخاص و چه از لحاظ معماری ها و... .

تصاویری از شاهزاده در نسخه سال 2003

از آنجایی که به طور کلی داستان های «هزار و یک شب» بر روی شاهزاده ایران بسیار تأثر گذار بوده است، ظاهر شاهزاده بیشتر شبیه «علاء الدین» در کارتون «علاء الدین و چراغ جادو» بود.

به نظر می رسد، وضعیت شاهزاده در نسخه سال 2003 از «علاءالدین» الهام گرفته شده است.

 

اما در سال 2004 تحولی شگفت در این بازی ایجاد شد، نسخه بعدی این بازی که بسیار زیبا و با داستانی قوی تر از نسخه قبلی بیرون آمد، بسیار به طرف بیشتر ایرانی شدن پیش رفت. گویا نویسندگان و سازندگان این بازی به اشتباه خودشان در نسخه ی قبلی پی برده بودند.

وضعیت شاهزاده در نسخه سال 2004 

 

  

 

در سال 2005 نسخه بعدی بیرون آمد که در آن شاهزاده به ایران باز می گردد و مرکز پارس هم بابل است. معماری ایرانی - اسلامی در این بازی، بازی را جذاب و دلکش تر کرد.

 

اما در سال 2008 نسخه متفاوتی از این بازی به بازار آمد که شخصیت اصلی آن دیگر شاهزاده نیست و شاهزاده بازی دختری به نام الیکا است. این بازی به صورت کمیک و برای سنین نوجوان طراحی شده و شاید موفقیت نسخه های قبل را نداشته باشد. در این بازی اسطوره های بسیار کهن ایرانی بارز می شود و جنگی میان اهورامزدا و اهریمن تصویر می شود. البته یک نگاه سطحی به عقاید دین زرتشتی هم وجود دارد. شاهزاده الیکا در قسمت هایی از بازی به زبان فارسی صحبت می کند اصطلاحاتی به مانند «راه را نشان بده» ، «اورمزد رهایم کن»، «با دانش اورمزد».

شاهزاده الیکا

 

 

شاید نبود موفقیت کافی در نسخه ی سال 2008 باعث شد که سازندگان این بازی رویکرد قبلی را پیدا کنند و در سال 2010 یک بار دیگر بازی را به همان سبک قبلی درست کنند.

در سال 2010 سالی که با اکران فیلم شاهزاده پارس همراه بود نسخه ی دیگری از این بازی به بازار آمد. البته در این نسخه دشمنان و جن ها فارسی صحبت می کنند و جالب آنکه شاهزاده پارس سخن آنها را نمی فهمد!! اما هدف شخصیت اول داستان به همراه برادرش نجات سرزمین و مردمانشان است و در جای جای بازی به آن اشاره می شود.

 

به طور کلی عنوان و سال بازی ها عبارت اند از :

Prince of Persia - 1989

Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame - 1994

Prince of Persia 3D - 1999

Prince of Persia: The Sands of Time - 2003

Prince of Persia: Warrior Within - 2004

Prince of Persia: The Two Thrones - 2005

Prince of Persia PRODIGY - 2008

Prince of Persia: The Forgotten Sands - 2010

 

همان طور که مشاهده می کنید ساخت این بازی تداوم داشته و تا الان هیچ گاه به مدت خیلی طولانی قطع نشده است و این نشان از جذابیت و محبوبیت این بازی است.

این توضیح مختصری درباره نسخه های این بازی بود. این بازی انقدر معروف و مشهور شد که شاید شهرت بازی فوق العاده Assassin's Creed هم از بازی پرنس پارس باشد.

یازی اساسین که آن هم ریشه در تاریخ ایران دارد در نسخه ی اول به بررسی حشاشین در جنگ های صلیبی می پردازد. این بازی با آنکه در ابتدا گم نام بود اما سریع جای خود را در میان بازی های کامپیوتری تثبیت کرد و هم نسخه ی اول و هم نسخه های بعدی آن با استقبال فوق العاده ای روبرو بود.

 

شهرت بازی Prince Of Persia باعث شد که فیلم سازان مشهور دنیا  فیلمی با همان سبک بازی بسازند. این فیلم یک فیلم سینمایی اسطوره گرای هالیوودی است که به اسطوره های ایرانی البته با تعاریف هالیوودی می پردازد. هرچند کارگردان این فیلم معتقد بود که آن طور که می خواست نتوانست فیلم را خاتمه بدهد، اما فیلم دوستان از دیدن این فیلم و ایده های نوین آن لذت بردند. استقبال قابل قبولی هم از این فیلم شد. بدون شک فیلم نسبت به بازی ها به ایرانی بودن نزدیک تر است و کم تر از بازی ها از خارج  افسانه های ایرانی استفاده کرده است. شخصیت اول داستان نامش «دستان» و ملکه کشور الموت نامش «تهمینه» است. اما مطمئنا در این فیلم از نظر پایبند بودن به تاریخ واقعی و افسانه های ایرانی کاستی های زیادی هم وجود دارد.

متأسفانه لباس ها هم در برخی اوقات کاملا عربی می شوند هرچند فضای فیلم طوریست که گویا در دوره اسلامی اتفاق می افتد. دلیل این هم باز به «هزار و یک شب» بر می گردد و به طور کلی خیلی از غربی ها فرق اعراب و ایرانیان را نمی دانند و همه را خاور میانه ای در نظر می گیرند.

به طور کلی بر خلاف فیلم های قبلی که معمولا ضد ایرانی ساخته می شد، این فیلم حالتی ضد ایرانی ندارد هرچند نکته های بحث برانگیزی در فیلم وجود دارند.

 

تحلیل :

درست است که این بازی ها و فیلم فقط بیان کننده یک قصه هستند و شاید هدف آنها چیزی جز تجارت نباشد - هرچند برخی از صاحب نظران معتقدند عوامل سیاسی باعث ساخته شدن فیلم شاهزاده پارس شد - اما بدون شک شهرت، جذابیت و محبوبیت شاهزاده ایران بسته به داستان هایش است. پایه این داستان ها از کجاست؟ بدون هیچ شکی باید گفت که این داستان ها از افسانه های ایرانی در رأس آنها «شاهنامه» و «هزار و یک شب» سرچشمه گرفته اند (هرچند تمدن های زیادی در شکل گیری هزار و یک شب نقش داشته اند اما عنصر غالب در هزار و یک شب ایرانی است اما از آنجایی که ترجمه عربی آن به اروپا راه پیدا کرد، در غرب به «شب های عربی» شهرت دارد)

البته نباید ذهن خلاق نویسنده این داستان ها را نادیده گرفت، اما این خلاقیت قطعاً از داستان های کهن ایرانی و گفته های راجع به تمدن ایران به ذهن نویسنده خطور کرده است.

پرنس پارس به هیچ وجه پایه تاریخی ندارد. هر کجا در تاریخ ایران چیزی زیبا در نظر سازندگان آمده، آنرا در بازی و فیلم گنجانده اند. برای مثال در بازی ها پایتخت ایران شهر بابِل است. شکوه شهر بابل (Babylon) که به ایران مرتبط می شود؛ به دوران هخامنشی و کوروش بزرگ بر میگردد که کوروش توانست بدون خونریزی این شهر را فتح کند (تقریباً در سال ۵٠٠ قبل از میلاد). اما معماری این شهر معماری ایرانی - اسلامی است که البته این معماری برگرفته از معماری ایرانی دوران ساسانی می باشد (شکوه تمدن ایرانی - اسلامی هم مربوط به قرون ۴ تا ٨ هجری قمری است)، طراحی شده است.

جنگ با دیوان که شاید از شاهنامه اقتباس شده باشد، گذر از راه های سخت، که شاید از هفت خوان ها گرفته شده باشد.

در شاهزاده پارس قسمت «پادشاهی دوگانه» که مشهور  به پرینس آف پرشیا ٣ است؛ شاهزاده، به مردم دوستی و عدالت گستری پادشاه ایران اشاره می کند و او را فردی بزرگ می نامد، بی شک این هم از روایاتی که درباره شاهنشاهان و شهریاران ایران نقل می کنند سرچشمه می گیرد. در پرینس ۴، حتی از مهمان نوازی ایرانیان هم سخن به میان می آید. در فیلم Prince Of Persia، کشوری به نام الموت وجود دارد در صورتی که الموت فقط یک قلعه مربوط به پیروان حسن صباح است. 

امروز شخصیت اول این بازی در نزد هواداران بازی های کامپیوتری جایگاه ویژه ای دارد و باید پذیرفت که شهرت و محبوبیت بازی Assassin's Creed از محبوبت Prince Of Persia سرچشمه می گیرد. این موارد نشان می دهد که با بهره گیری از افسانه های دلکش ایرانی، چه دستاوردهایی نمایان می شود.

در آخر باید گفت که جای تأسف دارد که بیگانگان بدون هیچ تعلق خاطری به این مرز و بوم و شاید تحت تأثیر علاقه شخصی نویسنده و وجود سرمایه گذارانی قوی این کار را انجام دادند. جالب این است که از سطحی ترین موضوعات فرهنگی و اسطوره ای ما استفاده کرده اند و انقدر با استقبال روبرو شده است، چه برسد به اینکه وارد موارد بزرگ تر و زیبا تر بشویم. این درحالی است که مطمئنا بیگانگان فرهنگ خودشان را هم در آن  می آمیزند و آنطور که دوست دارند و به دردشان می خورد، آن را ترسیم می کنند.


comment نظرات ( )
واپسین به روز رسانی

نوشتارهای ما را می دزدند و هیچ مرجعی پاسخ گو نیست

دزدهای فضای مجازی

کانال رسمی خردگان